تعمیر سمعک : شاید اگر ادعا کنیم که هیچ محصولی ساخت دست بشر وجود ندارد که نیازمند تعمیرات نباشد ، سخنی به گزاف نگفته باشیم . به بیانی ساده تر هر پدیده ای که اختراع انسان بوده و یا آدمی در صنع آن نقشی داشته است ، روزی مستهلک شده ، نیاز به تعمیراتی اساسی پیدا خواهد کرد ، بازدهی خود را از دست داده و نهایتاً از بین می رود .
ناگفته نماند که این زمان استهلاک و از دور خارج شدن برای همه محصولات یکی نبوده و نوع طراحی ، مواد بکار رفته در آن ها و نحوه استفاده از یک وسیله نیز در این عمر مفید تأثیرگذارند .
در ادامه این مقدمه لازم به ذکر است که برخی شرکت های سازنده محصولاتی فیزیکی بواسطه اینکه تعمیرات محصولاتشان در قالب خدمات پس از فروش سودی برایشان در بر داشته یا راه به منظور اینکه راه را برای فروش تولیدات جدیدشان باز نگه دارند ، حتی با وجود توانایی در ساخت محصولی با کیفیتتر و دارای قابلیت دیرتر خراب شدن هم از این کار – که ممکن است به بهای ورشکستگیشان تمام شود – سر باز زده و طراحی های خود را با استانداردی مشخص انجام می دهند .
تعمیر سمعک
سمعک ها نیز به عنوان سخت افزارهایی در حوزه پزشکی که واسطه بهتر شنیدن اصوات توسط مددجویان کم شنوا می باشد، از این قاعده مستثنی نبوده و پس از چندی به تعمیرات اساسی نیاز پیدا می کنند .
قطع شدن اتصالات داخلی ، برهم خوردن تنظیمات ، جرم گرفتگی قطعات ، درگیری زیاد عرق اسیدی گوش با میکروچیپی ۱٫۵ ولتی ، اتمام عمر قطعه ای خاص ، ورود آسیب های فیزیکی در اثر پذیرش ضربه ، ورود رطوبت یا حرارتی بیش از حد توان و تحمل این محصول و ده ها عامل دیگر از جمله مهمترین عواملیست که یک سمعک را از شرایط ایدآل خود دور کرده و فرد دارنده آن را به ارسال سمعک برای تعمیر ترغیب می کند .
سمعک خود را برای تعمیر به کجا بسپاریم ؟
پیش از نام بردن از مجموعه ای خاص به عنوان یک سامانه خوب تعمیرات سمعک ، لازم است تا ابتدا ویژگی هایی که چنین مراکزی باید داشته باشند را برشماریم ، پس از آن گزینه های پیش رویمان آنچنان معدود می شوند که برگزیدن یکی از آن ها امر دشواری به نظر نمی رسد .
• انجام یکباره کار به طریقی صحیح
با گذر از استثنائات و عنایت به اینکه این امر ممکن است برای همه تعمیرکنندگان سمعک پیش بیاید ، مجموعههایی (در همه حوزه ها) یافت می شوند که حوصله یا توانایی لازم برای تعمیر یک محصول را در مرتبه اول نداشته و با تعمیر غیراساسی یک وسیله ، دارنده آن را مجبور به بازگشت مجدد برای رفع مشکل به وجود آمده می کنند .
در همین راستا یک سامانه تعمیراتی خوب در همان بار اول ، پس از اسکن سمعک و توجه به مشکلاتی که در چک لیست یا برگه معرفی محصول وجود دارد ، به تعمیر آن پرداخته و پس از اطمینان از صحت عملکرد آن با کمک تست های مرسوم ، وسیله مورد نظر را به صاحبش بازمی گردانند .
• قیمت مناسب خدمات
در کشور ما بسیاری از کالاهای خارجی با تفاوت قیمتی بسیار محسوس و زیاد نسبت به کالاهای مشابه خود به فروش می رسند ، این در حالیست که محصولات مذکور با داشتن نمودی فیزیکی با یکدیگر قابل مقایسه بوده و می توان محصول هر فروشگاه را با فروشگاه دیگر مقایسه کرد .
حال اینکه در مشاغل خدماتی خروجی کار در همه مواقع قابل دید یا سنجش نبوده و نمی توان با معیار مشخصی آن را مقایسه کرد .
این مطالب از این بابت عنوان شدند که اولاً به قیمت قطعات استفاده شده در سمعک ها اشاره کنیم ، قیمت هایی که حداقل و حداکثرهایی داشته و استفاده از آن ها روی مبلغ نهایی تأثیرگذار است ، در نتیجه اگر هزینه ها از مبلغ مشخصی بیشتر باشد میتوانیم به زیاد بودن قیمت خدمات مجموعه مورد نظر پی ببریم و اگر ارزانتر از مقداری استاندارد باشد نیز باید به کیفیت مواد یا نوع تعمیرات شک کنیم .
در ثانی با توجه به اینکه نمی دانیم در دل سمعکمان چه گذشته و تنها عملکرد آن ملاکی برای تشخیص سلامت سمعک است ، گاه ممکن است قیمت کمتر به معنای عدم انجام تعمیرات اساسی روی آن باشد . در نتیجه با عنایت به مدل سمعک ، تکنولوژی بکار رفته در آن ، میزان خرابی آن ، نمایندگی ها یا مجموعه های قادر به تعمیر این وسیله و … باید قیمتی منصفانه و مناسب برای کار اخذ شود .
• پایبندی به تعهدات
مصادیق زیادی برای تعهدات داده شده سوی مراکز تعمیر سمعک به مددجویان و عموم مشتریان آنها وجود دارد که گارانتی کار ، امکان پرداخت وجه پس از رضایت مشتری یا رساندن کار در موعدی مشخص بخشی از آن ها می باشد .
میزان بزرگی یا تعداد تضامینی که یک مجموعه به مشتریان خود می دهد مهم نیست ؛ مطلبی که در اینجا حائز اهمیت است پایبندی به همان وعده های داده شده می باشد که موجب جلب رضایت مشتری و استمرار همکاری وی با مجموعه می گردد . در همین راستا زمانی که یک مرکز تعمیر سمعک قادر به انجام یک تعهد ساده نیست ( مثلاً رساندن سفارش در موعد مشخص ) ، درصورت تکرار و استمرار این رویداد نامطلوب نمی توان به دیگر ادعاهای ایشان نیز اعتماد کرد .
درزگیری و پرداخت – یکی از مراحل تعمیر
زمانی که به بررسی مشکلات سمعک های تعمیری می پردازیم ، بخش قابل توجهی از آن ها به دلیل عدم ایزولگی و ورود آب ، گرد و خاک یا آلودگی های طبیعی گوش به داخلشان خراب شده و به دلیل تجمع این عوامل و عدم رسیدگی به آن ها روانه واحد تعمیر می شوند .
در همین رابطه بخشی از این آلودگی ها به دست خود مددجویان قابل تمیز شدن بوده ، بخشی از آن ها تنها توسط یک تکنسین تعمیر از بین می روند و بخشی دیگر نیز در صورت عایق شدن صحیح محصول و استفاده از گاردهای مناسب در ساختار آن به درونشان نفوذ نمی کنند .
در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه این مطلب به بررسی رده بندی IP67 سمعک ها به عنوان یکی از استانداردهای عایق کردن یک سمعک بپردازیم :
رده بندی IP67 سمعک ها
در موارد متعددی سمعک ها همانند سخت افزارهای کمک دیداری – یعنی عینک های طبی برای چشم – قابلیت ماندگاری روی گوش مددجویان را ندارند . به عنوان مثال بسیاری از افراد عینکی پیش از مراجعه به حمام ، استخر ، سونا یا دیگر محیط های مرطوب ، قبل از خواب یا به هنگام انجام ورزش های پر تحرک عینک خود را به منظور عدم آسیب رسیدگی به آن کنار می گذارند ، رویه ای که در خصوص سمعک ها نیز به همین ترتیب است .
این در حالیست که به دلیل حساسیت بالای حس شنوایی و لزوم حضور آن در بسیاری از موارد امکان خروج این محصولات در همه شرایط از داخل گوش وجود نداشته و باید در جای خود ثابت بمانند .
نیاز به تأکید بیشتر نیست که گرد و خاک ، آب و رطوبت و هوا می نواند به این وسیله مملو از مدارهای الکترونیکی بسیار حساس حتی در اعماق گوش نیز آسیب بزند ، به همین دلیل نیازمند سازوکاری هستیم تا از این محصولات در برابر عوامل خارجی حفاظت کرده و مانع از تخریب آن ها شود .
رده بندی IP67 به عنوان یکی از همین موانع ، در حقیقت سلسله آزمون هایی سخت و در پی آن گواهینامه ایست که میزان نفوذپذیری مواد آسیب زننده مانند گرد یا رطوبت به یک سمعک را می سنجد .
در همین رابطه این نوع درزبندی شامل بخش های زیر است .
-
پوشش نانو
با توجه به اینکه رطوبت و ذرات معلق در هوا می توانند به عملکرد یک سمعک آسیب زده و باعث از کارافتادگی آن شود ، بسیاری از مجموعه های سازنده یا تعمیرکننده این محصولات در روند تعمیر سمعک از پوشش خارجی نانو استفاده کرده و بدین ترتیب از نفوذ گرد و غبار و رطوبت به داخل سمعک جلوگیری می کند .
-
محافظ میکروفن
میکروفون به عنوان دریافت کننده صدا نیازمند داشتن مسیری هموار و بی مانع تا لاله گوش می باشد ، در نتیجه اینکه وجود گرد و غبار در این مسیر سبب می شود تا کیفیت صدا کم شده و صدا دچار اعوجاج گردد . به همین منظور موانعی بر سر راه این وسیله قرار می گیرد تا صدایی ممتد با کیفیت بالا به گوش مددجو برسد .
-
درزگیر سیلیکونی
وجود درزگیرهای سیلیکونی در IP67 به این دلیل الزامیست تا کلیدهای کنترل سمعک از شر کثیفی های گوش ، رطوبت آن و غبار هوا در امان مانده و بدین ترتیب لاستیکی مخصوص از کلیدهای گهواره ای و فشاری به منظور دوام و طول عمرشان از آن ها محافظت کند .
-
درزگیر رسیور
در سمعک های RIC وجود عوامل فوق الذکر به اتصالات رسیور آسیب می زند ، به همین منظور Minireceiver 2.0 سبب میشود تا از میزان این آلودگی ها کاسته شده و دریافت صدا با مشکل روبرو نشود .
-
سیستم محافظ جرم C-Guard
زمانی که جرم گوش در داخل مجرای این عضو زیاد شده و به مرور زمان سخت می گردد ، علاوه بر دردسرهایی که تمیزکردن آن در پی دارد ، جریان صدا منقطع شده ، قطعات داخلی این محصول آسیب دیده و بدین ترتیب اجزای آن به تعمیر و تعویض نیاز پیدا می کنند .
به همین منظور سیستم محافظی به نام C-Guard (علی الخصوص در محصولات رکستون) تعبیه شده که مانع از نزدیکی این مواد به رسیور می شوند . در سازوکار این نوع محافظ ها ، سرهای گنبدی شکل به راحتی تمیز شده و جرم گوش تنها با یک فشار از انتهای آن ها جدا می شود .
سخن پایانی
با برشمردن این ویژگی ها و توجه به سابقه کلینیک سیگنال می توان ادعا کرد که این مجموعه با در نظر گرفتن حقوق مشتریان خود به صورتی ویژه همه توان و تمرکز خود را بر روی سرویس دهی قابل قبول به ایشان گذاشته و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کند . با نظر به پیشینه مجموعه پیش روی میتوان گفت که سیگنال کلینیک از هریک از موارد فوق نمره قبولی گرفته و صلاحیت تعمیر سمعکهای آسیب دیده شما را دارد .
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
سلتم من سمعکی عینکی انالوگ دارم که مشکل پیدا کرده ایا قابل تعمیر هست