سمعک زیمنس : با وجود اینکه استفاده از نام های تجاری ، برندینگ ، اهتمام به تقویت یک نشان خاص از سوی تولید کنندگان و تمایل مصرف کنندگان به خرید از همین مارک های سرشناس مجموعه ای از اقداماتیست که ظاهری امروزی داشته و از زیر مجموعه های بازاریابی های نوین به حساب می آید ، اما جالب است بدانید این رویه از دیرباز در سراسر دنیا برقرار بوده و امروزه با وجود تبلیغات ، رسانه های اجتماعی ، تلوزیون و رادیو ، صنعت چاپ و دیگر عواملی که به این رقابت ها دامن می زنند رنگ و بویی اینچنینی گرفته است .
با نگاهی گذرا به ژرفای تاریخ می بینیم که محبوبیت بالای محصولی خاص از یک شهر یا کشور و تمایل زیاد متقاضیان برای ابتیاع آن ، برگردان امروزی همین توجه زیاد به نام های تجاری و نیاکان ما نیز تفاوت بین نام های تجاری و مارک های مختلف (مثلاً ابریشم چینی ، فرش ایرانی ، جواهر یمنی و …) را می دانستند .
با توجه به این توضیحات اینکه امروزه ما برای کوچک و بی اهمیت ترین خرید های زندگی خود نیز به نام تجاری محصول توجه می کنیم ، علاوه بر اینکه ریشه در خلقیات زندگی اجتماعی انسان دارد ، شاخصی قابل استناد و مطمئن برای خرید بهتر محصول در کمترین زمان ممکن نیز می باشد .
بهترین سمعک های موجود در بازار ایران
علل گوناگونی برای مطرح شدن یک برند خاص وجود دارد که کیفیت بالای محصولات ، خدمات پس از فروش ، قیمت منصفانه ، کیفیت و مقاومت بالا ، طراحی زیبا ، استفاده از جدید ترین فناوری های روز دنیا ، قدمت یا سابقه و صد البته فقدان رقبای سرسخت در بازاری خاص (مثلاً به دلیل تحریم) ، از جمله مهمترین آن ها می باشد .
با ورود به عرصه سمعک ها و سخت افزارهای مرتبط با شنوایی نیز مجموعه های بین المللی سرشناسی وجود دارند که نامشان هم ارز عمر طولانی محصول ، کیفیت بالای انتقال و دریافت صدا ، استفاده آسان برای کاربر ، ساختاری مطابق با آخرین دستاوردهای علمی و بازگشت قدرت شنوایی به بیماران می باشد . در همین رابطه اگر Widex ،Rexton ، A&M ، Phonak ، Unitron ، Starkey و … را از جمله مهمترین برندهای تولید کننده سمعک بدانیم ، بی تردید Siemens آلمان شاه بیت این غزل و پرچمدار سمعک سازان مطرح دنیا می باشد .
مروری بر فعالیت های این کمپانی سرشناس
اگر به ساختار شرکت های بزرگ دنیا در هر حوزه نگاهی بیاندازیم ، می بینیم که پس از شروع فعالیت خود با تولید محصولی خاص ، در شاخه های دیگری نیز وارد شده و به تولید کالاهایی گاه غیر مرتبط با حوزه فعالیتی اولیه پرداخته اند .
به عنوان مثال پس از اینکه « ارنست زیمنس » در اواسط قرن نوزده میلادی سنگ بنای اولیه مجموعه تولید کننده سمعک زیمنس را بنا نهاد ، در پی بهبود اوضاع زیر ساختی مخابرات و برپایی خطوط تلگراف رفت . این در حالی بود که با گذشت زمان امور مربوط به ذخیره و انتقال انرژی (تجهیزات تولید برق) ، حضور فعّال در صنایع ( سیستمهای خودکارسازی یا اتوماسیون صنعتی) ، تولید سخت افزارهای دیجیتالی (لوازم خانگی) و تولید محصولات مهندسی پزشکی (سمعک زیمنس ) نیز به امر طراحی و مرمّت زیر ساخت های شهری ( طراحی و ساخت قطار ، تجهیزات مخابراتی و پیشنیازهای نورپردازی) اضافه شده و زیمنس را عملاً به یک شرکت خوشه ای تبدیل کرد .
همانطور که پیشتر بدان اشاره شد ، نام و آوازه یک نام تجاری و سابقه ای که از آن در ذهن مشتریان مانده است یکی از علل تقویت (یا تضعیف) یک مارک خاص می باشد . از همین روی زمانی که مجموعه ای مانند زیمنس در شاخه هایی که علم و ماشین آلات مورد نیاز برای تولیدشان را دارد پای می گذارد ، می بینیم که سال ها به انتظار جلب نظر متقاضیان بالقوه ننشسته و بواسطه تبلیغاتی هدفمند ، در کوتاه ترین زمان ممکن به یکی از عرضه کنندگان مطرح این پدیده تبدیل می شود .
چرا سمعک زیمنس ؟
با معرفی برند زیمنس و کسب آگاهی نسبی از گذشته این مجموعه ، حال نوبت به بررسی این سوال است که چرا زیمنس ؟ چرا با وجود شرکت ها و عرضه کنندگان متعدد سمعک ، نام زیمنس همواره خوش می درخشد ؟ آیا شهرت نسبی این نام تجاری به نسبت رقبایش به فروش بیشتر آن کمک می کند یا بدون در نظر گرفتن اسامی دارای ویژگی های خاص تری نسبت به آنان است!
برای گرفتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید .
پیشروی پیوسته در طراحی
می دانیم که «آبِ در جریان نمی گندد» ! چه زیمنس در ساخت سمعک های خود و چه دیگر مجموعه های پویای دنیا در هر حوزه ای به خوبی می دانند که درجا زدن و عدم پیشرفت به منزله از دور خارج شدنشان می باشد .
با صرف نظر از مجموعه هایی داخلی که بنا به بسته بودن بازار تبادلات حوزه خود و فقدان رقابتی واقعی همان فرمول های دو دهه پیش خود را در ساخت یک کالا یا عرضه یک خدمت به کار می بندند ، شرکت هایی که در بازاری آزاد به تجارت مشغول بوده و در این راه به رقابتی سالم می پردازند ، به خوبی می دانند که عدم رو کردن برگی برنده در قالب طراحی یا سامانه ای جدید در محصولاتشان می تواند به عقب افتادن از رقبایشان منجر شده و همانند آنچه که در زمینه طراحی گوشی های تلفن همراه دیدیم ، به محو شدن کارخانجاتی که روزی نبض بازارهای جهانی را در دست داشته و بی رقیب بودند بیانجامد .
با توجه به این مطلب می توان ادعا کرد که تقریباً هر ۲ سال یکبار نسل جدیدی از سمعک های زیمنس طراحی و تولید شده و بدین ترتیب این شرکت با به روز رسانی مستمر سازوکار و ساختار محصولات خود ، از نتیجه آخرین تحقیقاتش برای عرضه محصولی کاربردی تر استفاده می نماید .
در همین رابطه گفتنیست که Micon ، Binax ، Primax ، Nxو Xperience از جمله مدل هایی هستند که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تولید شده و با داشتن فناوری خاص خود ، نیاز یک مددجو را در حد نیازش برآورده می کنند .
تنوع در قیمت
یک تولید کننده خوب می داند که در کنار تنوع در ویژگی های محصولاتش ، وجود تنوع در قیمت نیز سبب می شود تا قشر بیشتری مورد حمایت آنان قرار گرفته و متعاقباً سود بیشتری هم به آنان رساند .
در همین راستا باید گفت که تولید سمعک همانند طراحی و ساخت یک خودروی لوکس نیست که در آن تنها محصولاتی چند هزار دلاری ساخته و به مشتریانی متمول بفروشید ! در ساخت سمعک تنها قشر کم شنوای جامعه که سطح درآمدی مختلفی هم دارند مشتری شما می باشند – بر خلاف خودرو که همگان از این وسیله استفاده می کنند و یک سازنده اتومبیل می تواند تنها در پی ثروتمندترین آن ها را برود – در نتیجه جلب نظر همه آن ها و عرضه محصولی متناسب با بودجه ایشان از دیگر رموز بقای شرکت و همچنین حمایت از مصرف کنندگان می باشد .
تنوع در طراحی و راه حل های فردی
اگرچه در موارد قبل به این ویژگی ها که سمعک زیمنس دارای تنوع قیمتی بوده و همواره روی نوار تکامل قرار دارد صحبت کردیم ، اما هیچ یک از این موارد به معنای تنوع در راه حل های فردی نیست .
به زبانی ساده تر ، فرض کنید که یک شرکت تولید پوشاک به طور مستمر مدل های خود را به روز کرده ، از مواد اولیه مختلفی در فرآوری محصولاتش استفاده می کند و حتی سعی کرده است تا با عرضه محصولاتی مشابه با قیمت هایی متنوع نظر همه اقشار جامعه با سطح درآمدهای متفاوت را نیز جلب نماید .
در همین راستا اگرچه همه نکات مذکور مطلوب و مورد قبول است ، اما ساخت محصولاتی برای سنین ، جنسیت و در قالب های مختلف (مثلاً اینکه فقط پیراهن تولید نکند) سبب می شود تا تعاملی دوجانبه میان خود و مشتریانش شکل گیرد .
در همین راستا سمعک زیمنس نیز با استفاده از تکنولوژی روز خود و حفظ تنوع قیمت هایش به تولید محصولاتی متناسب با علایق و سلایق گوناگون دست می زند . به عنوان مثال Siemens Pure در ابعادی بسیار ریز مناسب افرادیست که می خواهند سمعکشان مخفی بماند ، Siemens life مخصوص افرادیست که وجود صدایی واضح ، صاف و بی نقص برای ایشان در اولویت بوده و نه شکل یا قیمت آن ، Siemens Aquaries به عنوان محصولی ضد آب مناسب افرادی شاغل در محیط های مرطوب یا ورزشکارانی در ارتباط مستقیم با آب (قایقرانان و شناگران) می باشد و Simense Motion به عنوان محصولی متناسب با محیط کار و فعالیت های فیزیکی اجازه انجام کارهای روزمره بدون حرکت کردن و معلوم شدن سمعک را فراهم می کنند .
انواع سمعک زیمنس
مجموعه زیمنس در خط تولید سمعک های خود که با نام «سیگنیا» نیز شناخته می شود ، همانند بسیاری دیگر از کمپانی های سرشناس دنیا که دارای محصولات متنوعی در حوزه کاری خود هستند ، با توجه به پلتفرم و شکل ظاهری سمک ها آن ها را تقسیم بندی کرده و نامگذاری این محصولات نیز از همین طبقه بندی ها نشأت گرفته اند .
در نتیجه اینکه پس از آشنایی با این تقسیم بندی ها ، با عنایت به نکات ساده ای از روی نام یک محصول ، می توان به ویژگی های ساختاری آن نیز پی برد .
با گذر از سیستم های پردازشی این محصولات (Signia Xperience ، Signia Nx ، Signia Primax و … ) که هر دو یا سه سال با تغییری اساسی به روز رسانی شده و با سازوکار جدیدی به انتقال صدا به افراد مددجو کمک می کنند ، این محصولات از نظر سطح تکنولوژی به ۴ دسته اصلی Basic یا پایه ای ، Essential یا ضروری (استاندارد) ، Advanced یا پیشرفته و High end یا بالاترین تقسیم بندی می شوند . در همین رابطه گفتنیست که برای نشان دادن این سطوح به ترتیب برای نمایش سمعک هایی با فناوری ابتدایی از اعداد ۱ و ۲ ، استاندارد یا ضروری عدد ۳ ، پیشرفته عدد ۵ و نهایتاً تکنولوژی سطح یک از عدد ۷ استفاده می کنند .
طریقه نامگذاری سمعک های زیمنس
با گذر از سطح تکنولوژی سمعک های زیمنس که با کلمات و اعداد مشخص می شدند ، برای هریک از حالات قرارگیری آن ها روی گوش و شکل ظاهریشان هم اسامی خاصی وجود دارد که شناسایی آن ها را ساده تر می کند .
در همین راستا :
• Motion به معنی حرکت و جنبش به محصولات که پشت گوش قرار می گیرند گفته می شود ، پس هرگاه چنین عنوانی را برای یک سمعک مشاهده کردید بدانید که محل قرار گیری آن خارج از این عضو پر اهمیت است .
• Pure به سمعک هایی با رسیور داخلی RIC/RITE گفته می شود .
• Styletto با ساختاری بسیار شبیه پیور ، دارای رسیور داخل کانالیست که بنا به Slim-Ric بودن آن دارای عرض کمتری نسبت به Pure می باشد .
• Silk نامیست که به سمعک های پیش ساخته CIC داده می شود و
• Insio نیز محصولاتی سفارشی و داخل گوشیست که توسط سازندگان محلی و ادیولوژیست های بومی هر شهر یا کشور روی پایه و اساسی از مجموعه مورد نظر ساخته می شوند .
استفاده از نام باتری ها در اسم گذاری سمعک ها
همانطور که در مقالاتی موجود در وبسایت پیش روی به شرح باتری سمعک ها ، ابعاد یا رنگ معرف هریک پرداختیم ، هریک از این محصولات با عددی نمایش داده می شوند که از روی آن ها می توانیم تخمین بزنیم که ابعاد سمعک مورد نظرمان در چه حد و اندازه ایست . به عنوان مثال در سمعک های زرد رنگ که با شماره ۱۰ معرف حضور هستند مناسب سمعک های کوچک CIC داخل گوش می باشد ، این در حالیست که نمونه های آبی رنگ ۶۷۵ برای دیوایس هایی بزرگتر که نیازمند آمپراژ بیشتر به مدتی طولانی تر هستند استفاده می گردند .
ناگفته نماند که عبارت Charge&Go معرف سمعک های شارژی بوده و چنانچه در خلال نام محصولی بیایند ، بدین معناست که لازم نیست تا باتری های آن هرچند روز یکبار عوض کنیم .
Signia NX
همانطور که بدان اشاره شد تغییرات رو به جلو و پیوسته زیمنس سبب شده است تا همواره این کمپانی حرفهای زیادی برای گفتن در رقابت با دیگر مجموعه های سازنده این محصولات داشته و به طور مستمر افراد ناشنوا را از اعطای توانایی هایی کاربردی و نوظهور به ایشان غافلگیر کند .
در همین رابطه سمعک های NX با بهره گیری از OVP که خلاصه شده عبارت Own Voice Processing به معنی پردازش صدای شخصی می باشد ، صدای کاربر را پایش کرده و با تقویت خودکار آن سبب می شود تا مددجو صدای خود را به شبیهترین حالت ممکن به نوای واقعی آن بشنود .
علاوه بر این ویژگی تطابق بی سیم دو گوشی سمعک باعث می شود تا مدد جو در محیط های شلوغ و پر سر و صدا آوای یکسانی را روی هر دو گوش خود دریافت کرده و گفتار مخاطب خود را به وضوح درک نماید ؛ در محیط های پر نویز صدای مطلوب خود را شنیده و در مواردی که همهمه و تکلم همزمان چند نفر مانع از شنیدن ایده آل اصوات توسط افراد کم شنوا می شود، روی صدای مورد نظر خود تمرکز کرده و آن را دریافت نماید . لازم به ذکر است نمونه های NX قابلیت اتصال به دیگر سخت افزارهای دیجیتالی هوشمند به کمک بلوتوث را دارند .
نکته جالبی که در خصوص این فناوری وجود دارد اعطای یک برتری نسبی به افراد کم شنوا در مقایسه با انسان هایی با سیستم شنوایی سالم و هنجار می باشد . در همین رابطه مطالعات کمپانی زیمنس نظر به خوبی نشان می دهد که عملکرد افرادی با کم شنوایی ملایم تا متوسط که به سمعک هایی با این سطح تکنولوژی مجهز بوده اند به طور میانگین ۳ دسی بیشتر از افرادی با شنوایی معمولی بوده است .
معرفی چند محصول
یکی از ویژگی های شاخص سمعک زیمنس بهرهمندی از یک تکنولوژی کاربردی در مدل های مختلف آن می باشد که سبب می شود تا کاربران بیشتری با سطح نیاز ، بودجه ، قالب گوش و میزان تمایل به دیده شدن سمعکشان از این وسیله استفاده نمایند .
در همین رابطه می توان از موارد ذکر شده در جدول زیر به عنوان شاخص ترین این محصولات یاد کرد :
ردیف |
نام محصول |
توضیحات |
تصویر |
۱ |
Pure 312 Nx |
بسیار کوچک و ظریف | پشت گوشی | با قابلیت قابلیت کراس شدن | |
۲ |
Pure 13 Nx |
دارای باتری شماره ۱۳ و قابلیت ذخیره انرژی بیشتر در مقایسه با ۳۱۲ Nx | پشت گوشی | با قابلیت قابلیت کراس شدن | |
۳ |
Motion 13 Nx |
پشت گوشی | استحکام بالا | |
۴ |
PURE 10 NX |
دارای باتری شماره ۱۰ | پشت گوشی |
ناگفته نماند که سمعک های داخل گوشی Insio Nx و Silk Nx به همراه نمونه های پشت گوشی Stylleto ، Pure Charge & Go NX و ۱۳۲ Pure نیز به این سطح فناوری مجهز هستند .
سمعک Pure Charge&Go Nx
اگر قرار بود هریک از کمپانی های سازنده سمعک یکی از محصولات خود را برای رقابت با سایر مجموعه های فعال در این حوزه معرفی کنند، بی تردید سمعک سمعک Pure Charge&Go Nx یکی از کاندیدای اصلی زیمنس یا سیگنیا به شمار میآمد .
در همین رابطه چنانچه بخواهیم این محصول را مورد بررسی قرار دهیم، توجه به نحوه تأمین انرژی آن، نحوه طراحی ، کاربرد یا توانایی ها و همچنین میزان رضایت کاربران از آن ها از جمله معیارهاییست که باید به آن ها پرداخت :
نوع شارژ
بر خلاف سمعک های نسل قدیم که مستلزم تعویض مکرر باتری بودند، این محصولات شارژی بوده و بواسطه القای الکتریکی نیروی لازم برای فعالیت یک روز خود را به دست می آورند . در همین رابطه برای تجدید قوای باتری های لیتیومی این محصولات کافیست تا آن ها را روی شارژر قرار داده تا شارژ شوند؛ سپس به محض برداشتن آن ها به صورت خودکار روشن شده و آماده کار می شوند .
طراحی
سمعک زیمنس Pure Charge&Go Nx دارای طراحی ظریف و جثه کوچکیست که در پشت گوش پنهان شده و بدین ترتیب در نگاه اول نظر دیگران را به خود جلب نمی کنند .
میزان رضایت کاربران
هدف همه مددجویان با سطوح مختلف کم شنوایی از متوسط تا شدید از استفاده از یک سمعک نزدیک کردن قدرت شنوایی خود با سطحی استاندارد و هم تراز با افرادی با شنوایی سالم می باشد . در همین رابطه این محصولات با تکنولوژی پیشرفته خود طبیعی ترین صدای ممکن با بالاترین عملکرد شنوایی را به کاربر خود هدیه می کنند.
شاید در حالی که در محیط ساکت هستیم سمعکی قدیمی یا ارزان با نمونه ای گران قیمت و دارای تکنولوژی روز کارایی یکسانی داشته باشند، اما بی تردید نمی توانیم بازدهی آن ها را در یک رستوران، ایستگاه مترو یا مناطق شلوغ مرکز شهر با یکدیگر مقایسه کنیم ، مقایسه ای که گواهی بر برتری سمعک های هوشمند زیمنس می باشند .
توانایی های سمعک زیمنس Pure Charge&Go Nx
با کمک این سمعک ها می توانیم به راحتی به موسیقی های زنده یا ضبط شده گوش داده، به راحتی صدای گزارشگر فوتبال را شنیده و از دیالوگ های یک فیلم اذت ببریم، ویژگی شاخصی که با اپلیکیشن myControl مقدمات اتصال جریان صدا از منبع صوت به صورتی بی سیم را به گوشتان مهیا می کند .
StreamLine Mic به عنوان واسط گوشی های اندرویدی صدای فرد فراسوی خط را به سمعک زیمنس شما فرستاده (این امر در گوشی های آیفون مستقیماً انجام می گردد) ، Streamline TV این وسیله را به تلویزیون متصل کرده، myControl و miniPocket (در صورت نداشتن تلفن هوشمند) کنترل این وسیله را به امری ساده تری تبدیل می کنند و همچنین می توانید بواسطه OPV یا پردازشگر صدای کاربر، صدای طبیعی خود را بدون نویز یا اکو و بدون تقویتی بیش از حد بشنوید .
لازم به ذکر است که ویژگی کیفیت گفتار یا Speech Quality به سرکوب نویز پرداخته، ۳D Classifier به صورت خودکار منابع صوتی را بنا به میزان دوری و نزدیکیشان تقویت می کند و نهایتاً Sound Clarity موجب افزایش وضوح صدا می گردد .