خرید سمعک : با پیدایش و اشاعه فرهنگ استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی ، اینک بازاری مجازی با میلیون ها عرضه کننده و مشتری به وجود آمده است که سهم قابل توجهی از داد و ستدهای یک جامعه را تشکیل داده و بسیاری از معادلات تجاری که پیش از این بر اساس اصول اقتصاد سنتی وضع شده بوده اند را بر هم زده است .
با صرف نظر از افرادی که مشاهده عینی کالا و بررسی فیزیکی آن را شرط اصلی خرید می دانند ، خیل قابل توجهی از کاربرانی که به دنبال محصولی در اینترنت می گردند در پی استخراج قیمت روز این کالا یا خدمتی خاص ، اطلاع از نقطه نظر دیگر کاربران و مصرف کنندگان ، مقایسه این محصولات با یکدیگر و نهایتاً انتخاب نمونه مورد نظر با استناد به آمار و ارقام موجود می باشند .
در همین اثنا ما در مجموعه « سیگنال کلینیک » بر آن شدیم تا در کنار عرضه فیزیکی محصولات خود ، امکان شناسایی ، مقایسه و خرید برخط محصولاتمان را نیز برپا کنیم تا بدین واسطه نه تنها به صورت حضوری و در کنار همشهریان تهرانی ، بلکه به صورت آنلاین و در کنار همه هموطنانمان قرار گیریم .
اولین گام تهیه سمعک
اولین مطلبی که در خصوص خرید سمعک باید به آن اشاره شود تجربه بیمار در استفاده از این محصول می باشد . به بیانی دیگر اینکه فردی برای نخستین بار مبادرت به خرید این محصول می ورزد بسیار متفاوت با حالتیست که خود یا یکی از نزدیکانش از این وسیله استفاده کرده و تجربه حداقلی کار با آن ، تسلط به نحوه نگهداری ، مخاطرات و عوامل آسیب زننده به آن و همچنین شناختی نسبی از برترین سازندگان آن را دارند .
در ادامه لازم به تأکید است که اگرچه سمعک کالایی پزشکی در راستای تقویت قوه شنواییست ، اما نباید به آن همانند عینک که همین کار را در خصوص قدرت بینایی انجام می دهد نظر کرد ، چرا که سمعک با داشتن بردهای الکترونیکی پیشرفته ، مراحل پیچیده و تخصصی تنظیم ، قیمتی به مراتب بیشتر ، کم بودن مراکز معتبر و متخصص عرضه و تعمیر این محصول ، وجود برندهای مطرح اما کم شمار و علل مشابه ، در زمره محصولات مهندسی پزشکی و کالاهای هوشمند دیجیتالی قرار می گیرد لذا مراحل انتخاب ، خرید ، استفاده ، نگهداری و تعمیراتش نیز به کلی متفاوت است .
چنانچه داستان « قصه عینکم » از رسول پرویزی را مطالعه کرده باشید ، می توانید شرایط نخستین روزهایی که عینک طبی به عنوان کالایی پزشکی و اجتناب ناپذیر توسط عامّه مردم ایران استفاده شده است را درک کنید . این در حالیست که امروزه ادعای بزرگی نیست که بگوییم همه ما حداقل یک بار آن را بر روی چشمانمان زده و درصد قابل توجهی از هموطنانمان نیز از این محصول استفاده مستمر می کنند .
اگرچه مشکلاتی که می تواند گوش را به خرید سمعک نیازمند کند بسیار کمتر از تهدیدات چشمیست ، اما با این حال تا جا افتادن کامل فرهنگ تهیه سمعک و استفاده درست از این محصول راه درازی در پیش است .
چرا در پی خرید سمعک هستیم ؟
برای ابتیاع این محصول ، نخست باید به پاسخ این سوال بیاندیشیم که چرا در پی خرید سمعک هستیم ؟ مسلماً نارسایی هایی شنوایی و مشکل در تشخیص اصوات پیرامونیمان دلیل اصلی ماست . به همین دلیل نخستین معیار ما در انتخاب این وسیله باید کیفیت صدای دریافتی باشد ، کیفتی که به تکنولوژی سمعک بستگی دارد . با عنایت به اینکه ابعاد این وسیله هم تاثیر مشخص و ثابتی روی قیمت سمعک ندارد باید به این اصل عنایت داشته باشیم که تکنولوژی طراحی و ساخت ، کیفیت و قیمت با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند .
به عنوان مطلبی دیگر به این نکته توجه داشته باشید که رابطه میان سمعک شما و ادیولوژیستی که به وی مراجعه می کنید همانند رابطه یک اتومبیل با راننده آن است . در این مقایسه چنانچه راننده ای ماهر بوده اما اتومبیلش در حد و اندازه های مهارت وی نباشد ، اگرچه رکورد به دست آمده بهترین نتیجه در میان رقبا نیست ، اما با توجه به شرایط مذکور و مشخصاً اتومبیل راننده ، در ایده آل ترین حالت خود قرار دارد . از سویی دیگر چنانچه اتومبیلی پیشرفته توسط رانندگی ناکارآمد هدایت شود هم این خطا و کوتاهی از سوی راننده بوده است .
با بازگشت به مبحث خرید سمعک باید بگوییم که معمولاً هزینه بیشتری که برای تهیه سمعک پرداخت می کنیم هزینه ایست که به پای کیفیت بهتر آن میریزیم (خودروی مثال بالا) . حال نحوه تنظیم آن و تسلط کامل فرد شنوایی سنج روی مشکلات شنوایی شماست که تعیین می کند از پتانسیل کامل این محصول استفاده کرده اید یا خیر ! در نتیجه اینکه حتی اگر برای خرید این وسیله محدودیات مالی دارید ، به هیچ عنوان از ادیولوژیستی کم تجربه ، فاقد دانش روز و بی مهارت استفاده نکنید .
چرا ابتیاع سمعک برای افراد کمشنوا الزامیست ؟
با توجه به اینکه بنده و همکارانم در مجموعه سیگنال کلینیک نیز اعضای خانواده بزرگی به نام اجتماع بوده ، میان عامه مردم رفت و آمد داشته و پذیرای افراد متقاضی تهیه سمعک هستیم ، به خوبی می دانیم که گاهی هزینه چند میلیون تومانی ابتیاع این محصولات ولو در ساده ترین مدل های خود برای عده فراوانی سنگین بوده و این محدودیت های مالی در مواردی به عدم خرید این وسیله و گذشتن از خیری که به ایشان می رساند همراه است .
گوش و سامانه شنوایی یکی از درگاه های ورود داده و اطلاعات به بدن است !
می دانیم که انسان دارای حواس پنجگانه ای بوده که شنوایی یکی از مهمترین آن ها می باشد . در همین رابطه با عنایت به اینکه هریک از این حواس نعمتی خدادادی بوده و در کنار لطف فراوانی که در ازای آن ها به ما ارزانی شده است ، فقدان هریک نیز دردسرهای فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت اما می توان گفت که وجود عیب و ایراد یا اختلال در عملکرد هیچکدام به اندازه قدرت شنوایی ( مسلماً بعد از بینایی ) آسیب پذیر نخواهد بود .
تأثیرات منفی فقدان سمعک روی یادگیری
اگرچه شخصیت هایی مانند لارا بریجمن (Laura Dewey Lynn Bridgman) یا هلن کلر (Helen Adams Keller) نیز در طول تاریخ وجود داشته اند که با محروم بودن از قوه بینایی و شنوایی توانسته اند تا مدارج بالای علمی پیشروی کرده و آثار قابل توجهی نیز از خود به جای بگذارند ، موسیقیدانی مانند بتهوون (Ludwig van Beethoven) در حالی به خلق شاهکارهایی در دو دهه انتهایی زندگیش دست زد که از قدرت شنوایی محروم بوده و یا اینکه ممکن است در همین دوره معاصر و در محیط پیرامون خود شما نیز ده ها انسان فرهیخته و موفق را با وجود ضعف در قدرت شنواییشان دیده باشید ، اما حقیقتی که در کل می توان به آن اشاره کرد کار سخت افراد کم شنوا در یادگیری بدون وجود سمعک است .
در همین رابطه زمانی که یکی از شاهراه های اصلی ورود اطلاعات فردی مسدود می گردد – و به بیانی بهتر تلاشی برای بازگشایی آن نمی شود – طبیعیست که کلام کمتری را شنیده ، مطالب کمتری را متوجه شده و در نتیجه بنا به کمبود اطلاعاتش با سختی بیشتری به سمت کمال (مثلاً در زمینه های درسی راهیابی به مدارج بالاتر علمی) پیش می رود .
ایجاد اختلال در روابط عاطفی
شما برای برقراری ارتباط کلامی و در پی آن رابطه ای عاطفی با والدین ، همسر ، فرزندان ، دوستان صمیمی و سایر افرادی که برایتان مهم هستند نیازمند شنیدن صدای ایشان و همچنین ابزار احساسات با بیان جملاتی که از قلبتان برمی خیزند هستید . حال چنانچه فرد کم شنوایی خود را از خرید سمعک محروم کند ، رفته رفته به این شکاف به وجود آمده دامن زده و با عدم درک صحیح و کاملی از آنچه که به وی عرضه می شود ، پاسخ درخوری نیز به آن نمی دهد که این یعنی شروع دردسر .
از این گذشته در لایه های بعدی افرادی که با این فرد در ارتباطند (مانند اقوام ، همکاران و همسایگان) نیز فقدان یک رابطه کلامی می تواند به ضرر وی تمام شده و مقدمات کم رنگ شدن نقش این مددجو در تعاملات اجتماعی را فراهم کند .
رسیدن به بن بست شغلی در برخی حرفه ها
اگر فرد ناشنوایی در لباس یک کاسب شریف به کار خود مشغول است ، مستلزم هم کلام شدن با مشتریان بوده و بدین واسطه کالا یا خدمت خود را به فروش می رساند . اگر کارمندی در ارتباط با ارباب رجوع بوده برای فهمیدن خواسته های وی نیازمند صحبت کردن با آنان می باشد ؛ اگر هم در مشاغلی پرخطر مشغول به فعالیت است ، سلامتی و حتی حیات وی وابسته به سمع واضح و بی دردسر هشدارهای صوتی ، آژیر یا آلارم های مرتبط خواهد بود .
با در نظر گرفتن مثال هایی مشابه ، عدم تهیه سمعک و استفاده از آن می تواند موقعیت شغلی یک فرد را متزلزل کرده و اگر نگویم آن را از بین می برد ، سودی که در حالت عادی آن وجود دارد را کاهش می دهد .
عدم رسیدن به آرامش مطلوب
اگرچه شنیدن همه اصوات پیرامونی ما ضروری نبوده و استماع برخی از آن ها از قبیل بوق وسایل نقلیه ، حرکت خودروها ، سر و صدای نامتعارف بازی بچه ها ، صدای ترقه یا وسایل آتش بازی در اواخر سال ، صدای گوشخراش ضبط یک خودروی رهگذر ، صحبت کردن یا خنده های دیروقت و نامتعارف یک همسایه و … نه تنها مطلوب نیست ، بلکه عین اخلال در آرامش است . اما این نکته را هم در نظر بگیرید که آرامشی که از صدای باران ، نغمه طبیعت ، گوش دادن به موسیقی دلخواه ، تکلم با کودک خردسالتان یا مشاهده برنامه فارسی زبان محبوبتان به شما القا می کند با هیچ پدیده دیگری قابل جایگزینی نیست .
در نتیجه اینکه عدم خرید سمعک به معنای محروم کردن خود از از عوامل بوده و سبب می شود تا آرامشی که می تواند به زندگیمان رنگ و بوی بهتری ببخشد از دسترسمان دور شود .
مراحل خرید سمعک
زمانی که قصد تهیه سمعک برای گوشی کم شنوا را داریم ، علاوه بر عدم یکسان بودن قدرت شنوایی همه انسان ها ، باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که خود این محصولات نیز دارای انواع مختلفی بوده و هرکدام متناسب با نوعی ضعف در شنوایی یا ساختاری از گوش طراحی شده اند .
با توجه به این توضیحات با لزوم هماهنگ کردن دو متغیر حساس با یکدیگر – نوع و میزان شنوایی با سمعک هایی با خروجی های گوناگون – خرید سمعک امری به سادگی خرید یک گوشی تلفن همراه نبوده و مستلزم حرکت با نقشه راهی مشخص ، معتبر و اصولی می باشد . به همین دلیل قصد داریم تا در ادامه مطلب به بررسی مراحل خرید یک سمعک بپردازیم :
۱٫ شنواییسنجی
زمانی که قصد خرید سمعکی برای نخستین بار را داشته و یا با توجه به سوابق قبلی در پی جایگزینی آن با یک مورد جدید هستید ، مسلماً یک فروشگاه متعهد مانند سیگنال کلینیک بسان یک فروشنده اقلام مصرفی هرآنچه که سود بیشتری برای آنان در پی داشته را به شما نمی فروشد و تنها گزینه ای را که مناسب نیازمندی های شماست را ارائه خواهد داد .
در همین رابطه نخستین مرحله ابتیاع سمعک معاینه دقیق گوش توسط ادیولوژیست و انجام تست های شنوایی شناسی است تا بدین ترتیب مشخص شود که اولاً آیا این گوش ها به سمعک نیاز دارند یا خیر !
در صورت نیاز چه تیپ سمعک هایی برای شما مناسب بوده و چه نمونه هایی هم باید از دایره انتخاب های شما خارج شوند و همچنین توضیحاتی کامل در خصوص عوارض جانبی و پیامدهای اینکه اگر از این محصولات استفاده نشود ارائه می گردد .
۲٫ مشاوره
پیرو اقدامات مرحله قبل ، حال که مشخص شده است که گوش ها و سطح شنوایی فردی در شرایطی ایده آل قرار ندارند ، نوبت به مشاوره در این خصوص می رسد . با فرض اینکه این عضو بدن با کمک دارو یا عمل های جراحی نتواند سلامت خود را بازیابد ، استفاده از سمعک ها اجتناب ناپذیر می شود .
در همین رابطه ، ادیولوژیست ها با علم به اینکه ممکن است بیمارشان اطلاعاتی کافی از سمعک ها ، انواع مدل های آن ها ، تکتولوژی بکار رفته در آن ها ، ابعاد و شکل ظاهری هریک و قیمتشان نداشته باشد ، با ترتیب دادن یک جلسه مشاوره به تحلیل نتایج آزمون ها پرداخته و در مورد علت ، نوع و میزان کم شنوایی مددجو توضیحاتی را به وی یا همراهان او ارائه می دهد .
طبیعیست که فردی که قرار است هزینه خرید این محصولات را بپردازد خود مددجوست ، لذا شنوایی شناس با عرضه لیستی از قیمت های محصولاتی که می تواند به درد بیمار بخورد ، انتخاب نهایی را به وی می سپارد . در همین راستا با دانستن سبک زندگی یا نوع فعالیت های روزانه فرد بیمار درمی یابد که چه نوع ساختاری برای این فرد مناسب بوده و گزینه های نامطلوب را از میان موارد موجود حذف می کند .
ناگفته نماند که ارائه مطالبی در خصوص نوع تسفیه حساب یا مقدار کمکی که بیمه های پایه و تکمیلی برای خرید این محصول می کنند نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه مشاوره ای می باشد .
۳٫ قالبگیری
چه در مبحث سمعک ها و چه دیگر مصنوعات پزشکی (مانند ساخت دندان مصنوعی ، پلاک های ارتودندسی یا اعضای مصنوعی بدن) اینکه بدانند محصول مورد نظر قرار است در کجا قرار گرفته و عیناً بر آن منطبق باشد از اهمیت فراوانی برخوردار است .
در خصوص همین سمعک ها ، چنانچه سمعکی به درستی در مجرا یا کانال گوش قرار نگیرد ، از یک سو به دلیل لق بودن یا تکانه های شدید از گوش فرد افتاده و وی را کلافه می کند و از سوی دیگر به درستی وظیفه خود را انجام نداده و صدا را به خوبی منتقل نمی کند .
به همین دلیل ادیولوژیست در همان جلسه مشاوره یا زمان دیگری که بیمار با اطمینان کامل استفاده از سمعک ها را برگزیده است ، قالبی از گوش فرد تهیه کرده تا سمعک را منطبق با شکل و ویژگی های فیزیکی آن پرداخت کند .
۴٫ تنظیم و تحویل سمعک
با آماده شدن سمعک ها ، تنظیم نرم افزار ها و انطباق مدهای مختلف آن با نیازمندی های مددجو از آخرین مراحلیست که در خرید سمعک مهم و قابل توجه می باشد .
در همین رابطه علاوه بر اینکه مددجو نحوه قرار دادن ، برداشتن و اعمال تغییراتی ساده را تمرین کرده و خیال طرفین از مناسب بودن این محصول را راحت میکند ، شنوایی شناس توضیحاتی را نیز در خصوص نحوه صحیح نگهداری از این محصولات ، شرایط استفاده از گارانتی یا بایدها و نبایدهای کلی آن را شرح داده و بدین ترتیب از فرد کم شنوا می خواهد تا چندی بعد ، پس از عادت کردن گوشش به سمعک و مشخص شدن عیوب دردسرساز آن برای اعمال تغییرات مجدد و بهبود شرایط کاربری دستگاه به وی مراجعه نماید .
در هنگام خرید سمعک باید چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم ؟
-
سبک زندگی
همه سمعک ها برای تقویت صدای محیط و انتقال قدرتمند و بهتر آن ها به پرده گوش مورد استفاده قرار می گیرند ، اما آیا همه آن ها خروجی و ویژگیهای یکسانی دارند؟ بی تردید خیر!
با توجه به این مطلب یک مددجو باید سمعکی را انتخاب و استفاده نماید که با شرایط زندگی ، سطح نیازها و صد البته میزان کم شنوایی وی همخوانی داشته و بدین ترتیب بتواند برخی از مشکلات ارتباطی خود را کاهش دهد . به عنوان مثال کار یا زندگی در محیطی با نویز زیاد برای افرادی که از سمعک های نچندان به روز و مجهز استفاده می کنند آزار دهنده می باشد ، در نتیجه اینکه این افراد باید با تهیه سمعکی سطح بالا با قابلیت تعدیل نویزها قرارگیری در این محیط را برای خویش آسانتر کنند .
-
توجه به امکانات جانبی
بدیهیست که انتظاراتی که یک کودک ، یک جوان و یک فرد سالخورده از سمعک های خود دارند یکی نیست ! با توجه به این ادعا ممکن است یک کودک به استحکام یا عدم جابجایی این وسیله در حین تحرکات فراوان یا دویدن های بی وقفه خود اهمیت دهد ، برای یک جوان ارتباط این محصول با سخت افزارهای دیجیتالی دیگر به واسطه بلوتوث یا وایرلس و همچنین عدم نمایش سمعک برای همگان مهم باشند و افراد سالخورده محصولی با طرز کاری ساده ، دارای ورود و خروج آسان به داخل گوش یا تعویض بی دردسر باتری های این وسیله را بپسندند!
با عنایت به این مطالب پر واضح است که امکانات و ویژگی های محصول و تطابق آن با انتظارات و نیازهای کاربر سبب می شود تا یک سمعک را محصولی خوب و کاربردی بنامیم !
-
تکنولوژی سمعک
به طور کلی سمعک ها یا آنالوگ هستند و یا دیجیتالی ! سمعک های آنالوگ در سازوکاری ساده دارای یک میکروفون و یک بلند گو هستند و طرز کار آن ها به ترتیب است که میکروفون صدای محیط را دریافت و بلندگو آن را با قدرت بیشتری به عمق مجرای گوش مددجو پرتاب می کند . بدیهیست که در چنین شرایطی همه اصوات به یک نسبت قوی شده و چنانچه محیط مورد نظرمان پر از همهمه ، نویز یا صدای باد باشد همه این اصوات نیز تقویت می شوند .
این در حالیست که سمعک های دیجیتال با داشتن تکنولوژی DSP یا پردازشگر دیجیتالی صدا قابلیت شناسایی صداهای اصلی از محیطی یا آزاردهنده و زائد را داشته و بدین ترتیب تنها نوای مطلوب و مورد نظر مددجو را تقویت می کند .
در روند خرید سمعک ، سمعک های آنالوگ ارزان ، سمعک های دیجیتالی معمولی گران تر و نمونه های هوشمند که از زیرمجموعه های سمعک های دیجیتال می باشند گرانترین سخت افزارهای کمک شنوایی هستند .
-
برند سازنده محصولات
به طور کلی می توان نام های تجاری سیگنیا (زیمنس) ، یونیترون ، فوناک ، ویدکس ، اتیکن و ریساند را به عنوان مطرح ترین سازندگان سمعک های پیشرفته در دنیا دانست . در همین رابطه عموم محصولات مجموعه های مذکور از کیفیت های بالایی برخوردار بوده و می توانند به عنوان یک وسیله کمک شنیداری مورد استفاده قرار گیرند .
-
قیمت محصولات
جمله عواملی که در بالا به آن ها اشاره شد در قیمت و روند خرید سمعک تأثیرگذارند . در همین رابطه خرید سمعکی ارزان به معنای ابتیاع محصولی فاقد برخی از ویژگی های شاخص یک وسیله کمک شنوایی ایده آل می شود .
خرید سمعکی ارزان به معنای شنیدن اصوات غیر ضروری محیطی با حجمی بیشتر ، نمایش ابعاد بزرگتر و نمایان سمعک در صدف یا روی گوش ، فقدان قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه ، ساعت های هوشمند یا تلوزیون ، تهیه محصول از برندی نچندان شناخته شده و مطرح ، بدون ضمانت نامه ای طولانی مدت یا معتبر و فاقد خروجی دلخواه کاربر می باشد ؛ در نتیجه به هنگام سفارش این محصولات باید به این بیاندیشیم که محدودیت های مالی در انتخاب آن تأثیر بیشتری دارند یا نارساییهایی که میتوانند در آینده دردسرساز شوند !
بهترین مارک سمعکها کدام است ؟
زمانی که در خصوص برندهایی که در رقابت با یکدیگر برای تسخیر سهم بیشتری از بازار فروش یک کالای خاص هستند صحبت میکنیم، همواره با رویکردهای مختلفی روبرو هستیم که سبب میشوند تا در انتخاب این محصول مردد شویم .
با تعیین بودجهای مشخص برای خرید یک محصول (مثلاً خودرو، یک دستگاه تلویریون، گوشی تلفن همراه و …) ، این سیل پیشنهادات و نظراتیست که به سمت ما روانه میشود .
طرفداریهای متعصبانه بیآنکه چیزی نصیب فرد کند یا ایراد گرفتنهای بی مورد، بزرگنمایی برخی مزایای و محاسن این محصولات و تحمیل سلیقه شخصی بخشی از دردسرهاییست که به منظور خرید این وسایل با آن دست و پنجه نرم میکنیم .
این در حالیست که در حوزه خرید و استفاده از سمعکها بحث تا حدی تخصصی شده و در اینجا فردی به جز ادیولوژیستها، تکنسینهای تعمیر یا کارشناسان فروش و همچنین مددجویانی که سابقه استفاده از چند سمعک مختلف را دارند نمیتوانند نظراتی تخصصی و بر پایه واقعیت بدهند .
در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه به بررسی چند مورد از سرشناسترین برندهای تولید سمعک بپردازیم :
سمعک ریساند
اگر بخواهیم چند مجموعه پیشرو در حوزه خرید سمعک و ساخت سختافزارهای کمک شنوایی را نام ببریم، بی تردید ریساند با عمری قریب به ۸۰ سال یکی از آنها میباشد .
در همین رابطه این مجموعه به عنوان یکی از زیرشاخههای مجموعه Great Nordicکه به اختصار GN خوانده میشود، در طی سالهای فعالیت خود ابداع کننده ساختارهای نوینی در عرصه تجهیزات شنوایی بوده است که از مهمترین آنها میتوان به سیستم تراکم دامنه پویایی وسیع (WDRC)، سمعکهای تجویز باز (Open-Fitting)، ریموت میکروفون (Remote Microphone) Lex ، LiNX²سمعک مخصوص آیفون و همچنین LiNX Quattro سمعکی برای اندروید اشاره کرد .
سمعک زیمنس
زمانی که سخن از یک کمپانی آلمانی به میان میآید باید انتظار محصولی با صلابت، پیشرو و پربازده را داشته باشیم، یعنی دقیقاً همان ویژگیهایی که سمعکهای زیمنس داشته و به انتقال بهتر صوت به گوش کم شنوایان کمک میکند .
این محصول که همینک با نام سیگنیا تولید و روانه بازار میشود، دارای تنوع زیادی در ساختار و تکنولوژی خود بوده که همین امر سبب شده است تا افرادی با سن، سطح ناشنوایی، وضعیت اقتصادی، میزان تمایل به پیدا یا پنهان بودن سمعک و … مختلف به استفاده از این محصولات روی بیاورند .
از شاخص ترین محصولات این مجموعه که به ویژه در سالهای اخیر انقلابی شگرفت در حوزه سختافزارهای کمک شنوایی به وجود آوردهاند میتوان به primax ، NX و Binax (اولین سمعک تاریخ با ویژگی سرکوب کردن نویز) اشاره کرد .
سمعک فوناک
اگرچه کشورهای فراوانی از جمله آمریکا، آلمان و دانمارک در حوزه ساخت سمعک پیشگام بوده و فعالیتهای متمرکزی تحت نام چند برند تجاری دارند، اما شاید بتوان سوئیس را با داشتن سمعکهایی نظیر اتیکن، برنافن، یونیترون و صد البته فوناک مدینه فاضله طراحی و ساخت این محصولات دانست .
این مجموعه با داشتن عمری نزدیک به ۷ دهه با شعار «زندگی جاریست» یکی از فعالترین مجموعههای ساخت سمعک بوده و ضمن ارائه سیستمهایی پردازشی مانند Phonak Quest، Venture و Belong در پی ایجاد رابط کاربری ساده و پربازدهتری بین محصولات خود و کاربران آنها بوده است .
سمعک ویدکس
زمانی که سخن از اولین سمعکهای داخل گوشی کاملاً دیجیتالی تاریخ به میان میآید، همواره ذهن افراد فعال در حوزه طراحی، ساخت، تعمیر یا فروش سمعک و همچنین کاربران این محصولات به سمت مجموعه ویدکس میرود .
هرچند شاید به هنگام خرید سمعک تاریخچه یک محصول برای کاربران آن مهم نباشد، اما نباید فراموش کرد که این تاریخچه به تقویت و شکلگیری رزومه مجموعههای مورد نظرمان میانجامد .
در همین رابطه مجموعه ویدکس در سال ۱۹۵۶ در دانمارک کار خود را آغاز کرده و در طی این سالها به علت داشتن فرمول تجویزی و شیوه پردازشی منحصر بفردش در صنعت سمعک اسم و رسمی برای خود به دست آورده است .
اگرچه این مجموعه دارای محصولات فراوانیست اما میتوان از Senso به عنوان معروف و محبوبترین سری سمعکهای ویدکس یاد کرد . در ادامه گفتنیست که در سال ۲۰۱۸ این مجموعه به همراه سیوانتوس (مالک برندهای سیگنیا، رکستون، اِیاِم و ادیوسرویس ) مقدمات تأسیس یکی دیگر از غولهای حوزه سمعک یعنی WS Audiology را به وجود آوردند.